Monitorując moje artykuły zauważyłam , że najczęściej zaglądacie do warunków transportu INCOTERMS . 50% szukających odpowiedzi to zapewne studenci.
Zdaję sobie sprawę, że bez sensu jest zapamiętywać wszystkie reguły. Sama tego nie robię.
Wychodząc naprzeciw potrzebom zainteresowanych, poniżej spisałam skrót informacji o INCOTERMS 2010.
Incoterms (International Commercial Terms) lub Międzynarodowe Reguły Handlu to zbiór międzynarodowych reguł, określających warunki sprzedaży, których stosowanie jest szeroko przyjęte na całym świecie. Reguły te dzielą koszty i odpowiedzialność pomiędzy nabywcę i sprzedawcę oraz odzwierciedlają rodzaj uzgodnionego transportu.
Reguły handlowe INCOTERMS:
- obowiązują przy obrocie towarami
- ich stosowanie nie jest obowiązkowe ( ale wskazane)
- obowiązują tylko eksportera i importera
- normy prawa rządzącego daną umową mają pierwszeństwo przed INCOTERMS
- Ze stosowania INCOTERMS wyłączeni są spedytorzy i firmy transportowe.
INCOTERMS zajmują się kwestiami związanymi z transportem towarów od sprzedającego do kupującego.
Regulują kwestie:
- przewóz produktów,
- rozliczenie odpowiedzialności eksportowych i importowych,
- pokrycie kosztów, w tym transportu i ubezpieczenia,
- przeniesienie ryzyka za stan produktów w różnych punktach procesu transportowego.
INCOTERMS dzielą się na dwie kategorie:
- odnoszące się do wszystkich rodzajów transportu, które można wykorzystać do przemieszczania ładunków, np. drogowy, lotniczy, morski, kombinowany (CIP, CPT, DAP, DAT, DDP, EXW, FCA),
- odnoszące się wyłącznie do transportu wodnego, czyli morskiego oraz śródlądowego (CFR, CIF, FAS, FOB).
INCOTERMS |
Opis |
CIP |
towary uważa się za dostarczone w momencie przekazania ich pierwszemu przewoźnikowi, natomiast cały transport i ubezpieczenie opłacane są przez sprzedającego; |
CPT |
ryzyko związane z ładunkiem przechodzi już w momencie przekazania towaru przewoźnikowi; |
DAT |
sprzedający dostarcza towar do określonego miejsca.;w tym miejscu koszty (w tym koszt rozładunku) i ryzyko przechodzi na kupującego; |
DAP |
sprzedający ma obowiązek dostarczenia ładunku do określonego terminalu w danym porcie;w tym miejscu koszty i ryzyko przechodzi na kupującego; |
DDP |
wszystkie koszty i ryzyko związane z dostawą towarów są po stronie sprzedającego; sprzedawca opłaca również wszystkie cła i podatki, które powstają w kraju odbiorcy; |
EXW |
towar jest dostarczony, gdy sprzedawca wystawi go do dyspozycji w swoim magazynie; wszystkie koszty po stronie kupującego; |
FCA |
koszty odprawy celnej ponosi sprzedający; pozostałe koszty po stronie kupującego; |
CFR |
sprzedawca pokrywa koszty transportu do portu docelowego, ryzyko za towar przekazane jest jednak kupującemu już przy załadunku na statek; |
CIF |
warunki takie jak przy CFR, sprzedawca jednakże dodatkowo opłaca ubezpieczenie towaru w trakcie transportu; |
FAS |
towary są dostarczone, gdy sprzedający wystawi je do dyspozycji kupującego w określonym porcie macierzystym; |
FOB |
towar uznaje się za dostarczony po jego załadunku na wskazany przez kupującego statek w macierzystym porcie sprzedawcy; |